Akvarium
Har du tröttnat på alla vattenbyten, algrensningar, illaluktande fiskmat och allt annat som följer med skötseln av ett akvarium? Då kan det vara ett smart drag att skaffa Sven X:et Erixsons litografi ”Akvarium” istället. Bara häng upp den och låt den hänga i evinnerliga tider, helt skötselfri. Nåja, en årlig avtorkning med dammtrasan kan kanske krävas förstås…Vill du variera utseendet är det bara att vrida tavlan 90 grader. Efter ett omskrivet intermezzo med en upp och nervänd tavla på Liljevalchs vårsalong, roade det nämligen X:et att göra denna litografi, som, signerad runt ett hörn, kan hängas på olika sätt.
Karl Lundborg
Det frostnupna fjolårsgräset är nästintill orörligt när den isande vinden kraftfullt och oberäkneligt tar sig fram över den karga och ännu vilande åkerjorden. Vidsträckt ligger vinterslätten, utmanande blicken att fånga något avvikande där borta i horisonten. Spåren efter en förmodligen vinterskrudad hare syns i det gnistrande och frusna snötäcket. En förväntan vilar över landskapet – en längtan efter de förutsättningar som krävs för att åter få omgivningarna att spira av liv. Ännu är våren kännbart avlägsen och de efterlängtade flyttfåglarnas återkomst ska låta vänta på sig ytterligare en tid.
Karl Axel Pehrson
Karl Axel Pehrson (1921-2005) föddes i Örebro och var bror till konstnären Karl Gustaf Pehrson (1914-1992). Tillsammans gav de sig 1936 ut på en bildningsresa till Österrike, efter att Karl Axel avslutat sin skolgång som 15-åring. Året därefter vidtog studier vid Edwin Berggrens Målarskola i Stockholm och senare även på Otte Skölds Målarskola (1938-) och Kungliga Konstakademien (1940-1946). Pehrson ingick i konstnärsgruppen 1947 års män tillsammans med bland andra Lennart Rodhe, Olle Bonniér, Pierre Olofsson, Randi Fischer, Ole Gill, Lage Lindell och Uno Vallman.
En panter i kostym!
En panter i kostym! Denna fängslande litografi är att betrakta som en av de viktigaste i Hulténs produktion. Verket är en vidarebearbetning av den högst kontroversiella skulpturen ”Black Panther” som Statens konstråd beställde till det nybyggda länsstyrelsehuset i Malmö 1979. Referensen till svensk byråkrati är tydlig och det lät inte dröja länge innan personalen höjde sina röster, inte minst landshövdingen Nils Hörjel. Att pantern försetts med en kritstrecksrandig kostym kunde uppfattas som att konstnären likställde Länsstyrelsen med en maffiaorganisation och förlöjligade den svenska
Max Walter Svanberg
Max Walter Svanberg föddes i Malmö 1912. Den konstnärliga banan inleddes redan vid 17-års ålder som reklammålare i hemstaden som han blev trogen livet ut. Han studerade vid Skånska målarskolan 1931 följt av Otte Skölds målarskola 1933. 1930-talets verk karaktäriseras av ett mer realistiskt uttryckssätt än hans senare produktion och inte minst var blomsterstilleben, men även landskap och porträtt, återkommande motiv. Under 1940-talet utkristalliserades Svanbergs särpräglade uttryckssätt, starkt inspirerat av surrealismen och ett bejakande av det undermedvetnas skapandekraft.